Var tog våren vägen?

Så var en helg full av begagnade kläder till ända. Massor av plagg har fått nytt hem och kommer till användning igen. Själv fyndade jag såväl skor och ytterplagg som sommarklänningar och galon. Det, och 900 kronor i vinst ett kuvert för det inte våra barn behöver längre, kommer komma väl till användning när det äntligen blir vår och sommar.
 
För var tog våren vägen? Det var frusna köpare som köade utanför dörrarna i lördags morse och under båda dagarna kunde vi se hur det yrde snö utanför fönstren. Idag är det soligt och fint igen, men kallt och blåsigt och inte alls läge att använda vårjackan som jag letade fram förra veckan. Aprilväder kallas det va?
 
Jag har inte gröna fingrar över huvud taget. Våra krukväxter får vatten en gång i månaden, i bästa fall. Vi har allt eftersom tagit bort mer och mer i trädgården av det som fanns när vi köpte huset. Kvar finns bara sånt vi kan äta och växter som sköter sig helt och hållet själv. Visst gör vi sånt som är nödvändigt, som rensar jordgubbslandet, klipper äppelträdet och håller efter bärbuskarna. Vi har faktiskt också en pallkrage med plats för lite smått och gott som rädisor, ärtskidor och morötter.
 
 
Min pappas fru däremot är väldigt duktig, det här är hennes plantor som står på glasverandan och växer sig tillräckligt stora i väntan på att planteras ut i växthuset. Egna tomater är nog bland det godaste jag vet. Det hade vi i vår sommarstuga när jag var barn. Kanske kunde vi prova på tomater? Mot vår södervägg skulle det absolut bli tillräckligt varmt och ljust, det var ju bara det här med vattningen...
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Vilka fina bilder och texten! Superfint!

2013-04-08 @ 12:26:38
Postat av: JUNITJEJ

Jag har heller tyvärr inga gröna fingrar!

2013-04-08 @ 21:10:30
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Mormorsglamour-pyssel och inredning

Förlåt för så sent svar... men den här helgen har bara sprungit iväg. Likså gårdagen...

Betonggjutning var det.... Eftersom du ska göra fler än en så skulle jag faktiskt göra en gjutform i formgummi. Det finns att köpa i konstnärshandlar och även på Panduro. Man penslar på lager på lager på föremålet och sen så får du en gummiform som du kan gjuta i flera gånger.

Vill du inte göra det så kan du göra en form i lera, det går jättebra. Då måste du göra om formen inför varje gjutning. Det är nog det enklaste och snabbaste sättet.

Lycka till nu så hör du av dig om du har några andra frågor... Jag har en toppenbra bok också här hemma som jag verkligen kan rekommendera den heter stora betongboken och den är toppen. Den visar både på lite enklare projekt men även mer avancerade betonggjutningar. Väl värt sitt pris.
Kram
Helena

Svar: Tack så mycket! Formgummi ska inhandlas snarast ;-)
Johanna Dolk

2013-04-09 @ 08:01:16
URL: http://afnord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0