Julgodiset som blev nyårskarameller

Jag hann inte riktigt med mig innan jul, jag hade köpt hem och skulle göra lite olika julgodis men det blev inte mer än min variant på Rocky road. Och så pepparkaksbollarna. Men det var mer som fika. Ingen lakritsknäck eller vanlig knäck och ingen tryfflar.
 
 
Men nu, lagom till nyår, tag jag mig tid på kvällarna när jag annars bara skulle satt mig i soffan. Det blev lakritskola med choklad och flingsalt och passionsfruktstryfflar. Kolorna är underbart och farligt goda! En tryffel eller två går också i utan problem. 
 
 
 
Johanna Westmans chokladdoppade lakritskola med havssalt
 
"Det här är en lakritskola som är, med respekt, inspirerad av en pralin jag åt på chokladfabriken – vill man ha starkare eller svagare lakritssmak får man ta mer eller mindre turkisk peppar i. Naturligtvis kan man göra bara kolor och äta som de är. Då får man vira in i bakplåtspapper så de inte kladdar ihop. Kolan påminner lite om gamla godingen Käck." Receptet kommer från boken Julgodis - för små och stora sockerbagare.
 
ca 60 st
 

3 dl vispgrädde

3 dl strösocker 

1 dl sirap 
1 msk kakao 
0.75 dl turkisk peppar 
2 tsk smör 
200 g mörk choklad 

 
1. Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.

2. Krossa karamellerna i en mortel.

3. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet, se sidan 54. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.

4. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.

5. Smält under tiden chokladen i vattenbad, se sidan 25, låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!

6. Skär eller klipp kolan i bitar. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.

7. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Nyårskarameller är väl minst lika bra som julgodis! :)
Och väldigt gott lät det så jag kanske måste testa. Nyårskaramellerna som blev januarisnask. ;)

2013-01-03 @ 21:21:51
URL: http://www.popetotrora.blogspot.com
Postat av: Knaada

Den måste jag prova! Kanske kan bli något inför julgransplundringen :) Tack för tipset!

2013-01-06 @ 23:09:10
URL: http://knaada.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0