Mer rabarber

Den godaste saft jag vet är rabarbersaft, syrlig och lagom söt blir den när man kokar själv. Jag vet att många gör den långsamma varianten som ska stå och dra i några dygn, men som vanligt när jag ska göra något i köket vill jag att det ska bli klart direkt.
 
 
1 kg Rababer
5 dl Socker
5 dl Vatten
Saften av en citron
1 krm Natriumbensoat
 
Koka ihop rabarbern med vattnet tills rabarbern mjuknat helt. Sila av saften och koka upp. Ta av från plattan och blanda i pressad citronsaft och sockret. Koka upp igen och rör ut natrumbensoatet i lite saft innan du blandar ner det med resten. Häll upp i varma, rena flaskor.
 
Finast blir saften om det är mycket av det röda skalet kvar på rabarberstjälkarna, nu när jag kokade blev den rödare än nånsin! Ett lite sent tips kanske, men nåt år har jag kokat saft och gett till personalen på förskolan i sommarpresent. En fin flaska saft i gå-bort-present på sommarmiddagen går ju också bra.

Kommentarer
Postat av: Hannis

Hemgjort överhuvudtaget är det bästa!
Håller med dig om att det ska gå snabbt.
Gillar inte saker som tar för lång tid att hålla på med=))

2013-07-05 @ 07:37:29
URL: http://www.hannishem.blogspot.com
Postat av: Sara Ekman

gott :)

2013-07-05 @ 18:42:11
URL: http://aamaziing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0