Företagande

Det är lätt att få för sig att var och varannan bloggare, iallafall bland många av de bloggar jag läser, driver eget företag på något sätt. Företagande som går ut på att leva på sin hobby i princip. Smycken, fotograferande, inredning, små fina butiker, tavlor, bakning... Ja, jag skulle kunna nämna flera i varje kategori. Ibland funderar jag på hur det egentligen går ihop, är det så enkelt, finns det plats för hur många som helst? Men det som är lätt att glömma är kanske att jag inte vet om det verkligen är en heltidssysselsättning, eller om företagandet faktiskt går att leva på helt och hållet. 
 
 
Idag ska jag på arbetsförmedlingens starta-eget-information. Jag vet inte än om det kommer att leda till något, eller om jag ens kommer att gå kursen. Men nu när möjligheten finns vill jag ta reda på om det är något jag vill lägga några veckor av min tid på, till att börja med.

Kommentarer
Postat av: Ana Zagreb

Jättefint och jättefina färger! Hälsningar från Kroatien!

2013-03-22 @ 09:32:43
URL: http://coffeeandcake.blogg.se
Postat av: Fint o Fult

Spännande med starta-eget kurs, har man lite ideér så skall man absolut testa, det behöver inte heller bli en heltidssysselsättning till en början.
Jag har varit egen företagare i tio år, först som möbelsnickare men gick för några år sedan "in-i-väggen" så nu har jag "bara" min butik kvar, vilket jag inte kan leva på så jag hoppar in extra som dagisfröken för att få livets ekonomiska hjul att snurra runt, man får liksom pussla ihop allt till något kul och fungerande :)
Ha en fin fredag, kram Monica

Svar: Tack för din kommentar, det är alltid intressant att höra om hur andra tänker och gör. Kram!
Johanna Dolk

2013-03-22 @ 10:03:40
URL: http://fintofult.bloglovin.se
Postat av: ninnie

Låter intressant tycker jag!

2013-03-22 @ 10:32:13
URL: http://ninniesodergren.net
Postat av: Hannis

Spännande!
Bra att kolla olika alternativ.

Skön helg till dig/Hannis

2013-03-22 @ 11:55:51
URL: http://www.hannishem.blogspot.com
Postat av: pilotfrun

Intressant att du skriver om just detta! Jag har fått lite samma uppfattning, att var och varannan bloggare driver eget företag. Dock tror jag att många av dem har jobb vid sidan av. Det krävs en hel del för att kunna ta ut lön. En vän till mig startade eget, som hon jobbade med 20% (egentligen mer såklart) och resterande 80% jobbade hon som lärare. Det var väldigt, väldigt hårt arbete (hon skrev diverse inredningsreportage och drev webbutik) men hon kände att hon fick en massa energi på det. Några pengar tjänade hon inte direkt. Nu har hon lagt företaget på is, när man har familj är det ju viktigt med trygghet och en inkomst och hon valde sitt "vanliga jobb". Det andra får ligga kvar som en liten dröm som hon nog tar upp igen när barnen är större. Jag tycker absolut det är värt att prova sina idéer och starta eget men man får nog vänta ett tag innan det börjar löna sig så det är säkert en god idé att ha ett annat jobb vid sidan om. Oj, vilken lång kommentar:) Nu ska jag läsa vidare här inne eftersom jag är ny här.
Ha en fin lördag!
Kram
Rebecca

Svar: Vad roligt att du hittat hit, jag hoppas att du ska hitta något som du tycker om. Tack för din kommentar. Jag tror du har rätt och det är alltid intressant att höra om andras erfarenheter. Kram!
Johanna Dolk

2013-03-23 @ 09:35:05
URL: http://pilotfrun.se
Postat av: bara anna

Det där var intressant, det brukar jag med fundera över. Ibland har jag frågat de som driver webbutik om det är det enda de försörjer sig på men ofta får jag inget svar, suck.

kram

2013-03-25 @ 19:13:29
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: lilla.u

hej där,
ja du vet ju hur jag gör och att jag tror att de flesta egen-företagare har det svårt att försörja sig helt på sin business. speciellt om man väljer att tillverka något själv. men det är klart ; lyckas man på riktigt så går ju allt. men det är ett evigt slitande för att få det att rulla på.

lycka till.
kram,
u

2013-03-26 @ 16:19:02
URL: http://llillau.blogspot.comlogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0