Den omtalade fläskfilén

Det blev en bloggvecka med rekordmånga recept här inne, här kommer nämligen ett till. En rätt som jag ätit på eller någon dag kring min födelsedag så länge jag kan minnas. Som vanligt är det dåligt med mått i recepten från mig, jag kör på känsla även här. Det blir säkert bra för er också om vi väljer att prova, det är smaker som liksom inte kan bli fel oavsett om man tar mer eller mindre av det ena eller andra.
 
 
Vitlöks- och grönpeppargratinerad fläskfilé
 
En fläskfilé
En stor ask vitlöksost
ca 25 gr smör
Krossad grönpeppar efter smak
Champinjoner i skivor
 
Helstek fläskfilén i stekpanna tills den är färdig rakt igenom, salta och peppra. Rör under tiden ihop osten med smöret och krossad grönpeppar. Stek också champinjonerna i smör med salt och peppar. Ta köttet ur pannan och skär skåror, ca 1-2 cm mellan varje. Pilla ner lite oströra i varje skåra och klicka resten över. Strö svampen på och omkring köttet och gratinera i ugnen tills det ser gott ut.
 
 
Servera med grönsaker, exempelvis en tomatsallad eller grön sparris och valfri potatis. För mig är det självklart med potatispuffar, eller potatiskroketter som det kanske heter egentligen. Precis som det varit varje födelsedag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0