Septembermood

Det är kyliga mornar nu, jag önskar nästan att jag hade vantar när jag åker, men inte riktigt än. Det är svårt att klä både sig och barnen när det är 5-6 grader på morgonen och blir 20 grader framåt dagen.
 
September är väl den första riktiga höstmånaden. Vi är mer inne och får precis som vid varje årstidsskifte lust att förändra. Ljuset blir annorlunda, efter ljusa skira månader och färgskalor får det lite varmare ta mer plats. Jag brukar inte byta till murriga höstgardiner, jag vill släppa in så mycket ljus som möjligt av det som finns. Men de tunna vita med fåglar får nog ändå snart åka undan för att kunna tas fram igen till våren. Jag har tidigare berättat att gardiner inte byts särskilt frekvent här hemma, på sin höjd blir det vår och höst och nu börjar det bli tid för de naturfärgade linnegardinerna, fortfarande ljusa men lite varmare.
 
Mina favoriter just nu, nytt foto på storebror, kopparlyktor från HM, lite av varje från Ikeas pappersshop, Creative-fatet jag köpte på Gotland och mitt flätade läderarmband med barnens namn, som jag bär varje dag.
 
Även om inte hösten är min favoritårstid finns det saker att uppskatta. Att känna doften av äpplen i klar kylig luft. Att återigen börja tända mer ljus och brasor, storebror sa på en av våra kvällspromenader i veckan att det luktade precis som julafton ute av all skorstensrök. Att vara inne mer efter en, i år extra lång och fin, sommar då inne nästan glömts bort helt. Att göra höst.
 
 
Hösten hos oss, precis som hos så många andra, går i vitt, naturtoner, grått, svart och koppar. Det betyder att köket och vardagsrummet genomgår en minimakeover för att kännas rätt, för hela huset genomgår inte denna förvandling, där trivs vi så bra ändå och gör små förändringar då och då precis som vanligt.
 
Fabrikens torsdagstema varierar från vecka till vecka och varje medlem väljer själv hur temat ska tolkas och presenteras. För fler inspirerande inlägg, titta in hos inspirationsfabriken!
 
 

Kommentarer
Postat av: Nilla Tankebubblor

Fina saker! Ikea har så kul grejer i pappersavdelningen! :-) Ha en bra dag.

2013-09-05 @ 14:04:07
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Hemlängtan

Samma här, efter sommaren får jag en enorm lust att ändra om inomhus. Det känns riktigt mysigt med höst tycker jag men mörkret är lite jobbigt.

Ha en underbar helg!
Kram, Jenny

2013-09-06 @ 11:37:32
URL: http://www.minhemlangtan.com
Postat av: Mia

Tänkte också mig på någon slags minimakeover. Det finns så mycket snyggt som jag skulle vilja ta hem! Dina ljuslyktor va jättefina!!! Trevlig helg! Kram Mia

2013-09-06 @ 19:21:58
URL: http://Palandetvidhavet.blogspot.com
Postat av: Lina

Krispigt höstigt! Gillar förnyingsprocessen som föds på hösten. Nya vanor, makeover och jävlaranamma. Heja september!

2013-09-07 @ 00:38:16
URL: http://www.rumochrabalder.blogspot.com
Postat av: Petra/Popetotrora

Ser att du också varit på Ikea och shoppat papper. Jag spårade ur lite... är numer ägare till ungefär 100 olika pappersetiketter. :)

Kram på dig!

2013-09-07 @ 08:03:21
URL: http://www.popetotrora.blogspot.com
Postat av: Hanna

Vilken härlig höstinspiration!

2013-09-07 @ 14:15:13
URL: http://hannarty.blogspot.se
Postat av: Lissen

Så fint moodboard och vet du jag har inte varit till Ikea ännu. Börjar bli dags

Känns som både sommar och höst nu .........

2013-09-10 @ 16:24:40
URL: http://lissento.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0