Min verkstad

När jag bestämde mig för att börja göra silversmycken vad det viktigt att få en egen arbetsplats hemma. Med silverlera måste man jobba snabbt så att inte leran stelnar innan man är färdig. Därför ville jag ha en egen plats där jag kan sitta utan att bli störd och någonstans där verktyg och smyckesdelar kan ligga kvar framme under arbetets gång. Ordning och reda är viktigt för mig och att det ser snyggt ut är att föredra. Nu är det inte alltid som det blir som man önskar. Det började bra, vi gjorde om i tv-rummet uppe, tog bort en gästsäng och ställde in en fotölj istället. Jag köpte nytt arbetsbord med glasskiva, satte upp tavlor, ordnade med förvaringen på ett bra sätt och kunde sitta och jobba i ett rymligt och snyggt rum.
 
Sedan kom lilla A och vi fick tänka om. Det tidigare kontoret skulle bli barnrum och kontoret fick flytta in i "mitt" rum. Det innebar att det som var rymligt och lyxigt plötsligt fick ändras. Rummet fick fler funktioner och fler familjemedlemmar ska trivas och få plats där. Därmed är det inte heller så god ordning som jag skulle önska längre, lägger vi till tids- och platsbrist innebär det tvätt i högar i fotöljen, papper som inte blivit insatta i pärmar på skrivbortet, tavlor som ska upp på nya platser ligger i högar och kläder som ska lagas ligger staplade på symaskinen som också fått en plats i ett hörn.
 
Men det är så det är när familjen växer, förutsättningarna ändras och hemmet formas om, önskan och verklighet är inte alltid detsamma. Men jag har fortfarande min lilla vrå där jag kan vara i fred när det behövs. Och vem vet, om några år kanske tiden finns att hålla den ordning som jag skulle vilja ha.
 
Under tiden får jag drömma. Arbetsbord har jag ett bra, så även skrivbordslampan från Ikea. Tavlan har jag visat tidigare. Snodden med klämmor från Granit skulle vara bra till inspirationsbilder, anteckningsblock och kudde med fjärilar från Lagerhaus, konservburkar, Granit, till pennor och andra verktyg, papperskorg också Granit och jättesnygga stolen Sigurd från Ikea. Armband j.dolk silversmycken.
 

Kommentarer
Postat av: Queen of Kammebornia

Ja, var sak har liksom sin tid, det är ett slitet men fint uttryck. Och man får hitta sina vrår. Kram!

2012-10-16 @ 15:46:06
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: Anna

Fina saker du visar upp! Silversmide verkar riktigt kul! Men din tid kommer säkert igen när barnen blivit större

2012-10-16 @ 19:58:33
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Åh så mycket fina saker!! Ja, så blir det med barn, mindre plats, men mer kärlek:)

Kram

2012-10-16 @ 21:44:55
URL: http://franminsidasett.blogspot.com
Postat av: Emma

Tack för din fina kommentar föresten:)

Kram

2012-10-16 @ 22:11:02
URL: http://franminsidasett.blogspot.com
Postat av: Lissen

Förstår att det är viktigt att ha en plats där du kan låta saker ligga i ordning.
Härligt att drömma och göra planer, fina saker du visar.

Ofta får man tänka om men det brukar bli bra det också.

Ska titta på utlottningen :-) Här är full rulle med packning och fix inför min resa.

// Lissen

2012-10-16 @ 22:17:18
URL: http://lissento.blogg.se
Postat av: Malin - fröken pyssel

Men åh, silverlera! Vad kul, jag tänkte jag skulle gå en kurs i det framöver :-)

2012-10-17 @ 11:06:06
URL: http://pastill.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0