Mer Gotland

Den här gången när vi var på Gotland bodde vi i Rone på sydöstra delen av ön. Vi har mest varit längre norr ut tidigare så vi hade bestämt oss för att hålla oss i söder och se lite nytt! Anledningen att vi bodde i Rone var ju att jag vann vår vistelse i en tävling som Anna med A Guesthouse Gotland hade på sin blogg.

Vårt boende låg i en gammal förskolebyggnad precis intill folkskolan där Anna och hennes man bor. De driver ett vandrarhem med precis lagom många rum. Vi hade två dubbelrum bredvid varandra och delade toalett, dusch och kök med övriga gäster. Det gick jättebra, speciellt eftersom det just när vi bodde där mest var andra gäster i de större familjerummen med egna kök, alltså hade vi det stora köket helt för oss själva. Nu använde vi bara köket vid frukosten, resten av dagarna var vi ute och hade antingen med oss picknick eller åt där vi råkade vara vid matdags.

En av kvällarna fick jag komma in till Anna och se hur de bor där på övervåningen i den gamla skolbyggnaden. Jättefint! Stora ytor, härliga fönster, fina trägolv, ljust och varmt. Dessutom var det väldigt trevligt, att få en röst till ansiktet bakom bloggen, att höra lite mer om hur det gick till när de bestämde sig för att öppna sitt guesthouse och om renovering, jobb och familj.

Vi var som sagt på en massa nya platser på Gotland, platser som vi nog faktiskt varit på tidigare ändå kom vi på, för länge sedan när vi var på Gotland tillsammans för allra första gången. Vi minns inte var vi bodde, men det var ett vandrarhem någonstans i söder i ett par nätter innan vi flyttade norrut för ytterligare några nätter.

Men vi kände alltså igen oss på t.ex. Hamra krog, där Axel fick prova att dreja och där vi åt god mat med fransk stämning. Även Hoburgern var vi till utan barnen den där första gången, men nu klättrade vi runt bland raukar och vackra blommor och beundrade den vidsträckta utsikten från höjden med andra ögon.

Som vanligt blev det en del tid i bilen när vi åkte mellan platser som vi skrivit upp på att-göra-listan. Med små stopp här och där går det alldeles utmärkt. Vi fotade längs vägarna och gjorde små avstickare för ett dopp när det behövdes.

Visby kan man ju inte låta bli att besöka även om det är en bit att åka. Det blev faktiskt tre turer under vår ändå ganska korta vistelse på ön. En gång höll vi oss utanför murarna och gjorde mest en del ärenden och shopping, en eftermiddag gick vi i butikerna innanför murarna, fikade, lekte i Almedalens lekpark, promenerade när lilla A skulle sova, utforskade muren, fick oss lite historia i ett av tornen och åt slutligen middag där vi alltid brukar äta.

Den sista dagen på ön, när vi hade packat in oss i bilen och hade ungefär en halv dag kvar innan färjan skulle gå, spenderades också i Visby, efter lunchen gick storebror med pappa på leksaksshopping och jag tog en långpromenad med lilla A i vagnen. Hon somnade och jag gick och njöt av utsikten, söta hus, hoppades att hon inte skulle vakna på kullerstensgatorna, fotade lite och tog tillvara på det sista gotlandsljuset innan vi tackade för den här gången.