Torsdagstema Kök

Veckans torsdagstema är kök. Vårt kök är det rum hemma som jag är minst nöjd med. Dels för att det är så litet men också för at det känns som det är dags för en renovering snart. Att köket var litet såg vi naturligtvis innan vi flyttade in och det funkar bra för oss till vardags. Vi har ett bord med fyra platser och lilla A på ena gaveln. Det går att lägga i en skiva när vi har gäster och vill man så får det nog plats 8-10 stycken runt bordet, finns det hjärterum... Men då är det trångt, både att äta och att fixa vid bänken och att komma in i kylskåpet är bara att glömma. En dröm vore att kunna bygga ut köket framför köksfönstret och därmed också få en slags groventré. Och drömma kan man alltid göra.
 
 
Vi gjorde om köket helt och hållet när vi flyttade in, det känns inte så länge sedan och att renovera igen har vi inga planer på riktigt än. Men det är faktiskt drygt nio år sedan köket blev klart. Då var vi väldigt nöjda och visst funkar det fortfarande, men idag skulle jag t ex inte välja björkluckor, vi skulle lägga klinkers på golvet och möjligtvis skulle vi stänga igen dörren mot tvättsugan och istället öppna upp från förrådet som några grannar gjort och därmed få lite mer bänkyta i köket. Tapeten börjar bli riktigt sliten och mattan på golvet som skulle vara så tålig har massor av märken och repor.
 
 
Det som är bra med köket är att det är ljust med fönster åt söder, det ligger i anslutning till vardagsrummet där barnen är mest och då tvättstugan ligger precis intill med ingång från köket kan vi ha micro och frys där inne för att spara plats i köket. Om vi vill renovera köket inom några år och inte byta allt även den här gången utan kunna behålla stommarna exemplevis, så måste vi göra det innan systemet försvinner helt ur Ikeas sortiment. De har ju bytt ut sina kök mot helt nya och jag har för mig att nästa år är sista chansen att komplettera till gamla kök.
 
Fabrikens torsdagstema varierar från vecka till vecka och varje medlem väljer själv hur temat ska tolkas och presenteras. För fler inspirerande inlägg, titta in hos inspirationsfabriken!

Kommentarer
Postat av: Petra/Popetotrora

På dina bilder lyckas du i alla fall med att få det att se alldeles utmärkt ut. Men jag, om någon vet ju att det går att "fuska" med detaljbilder och positivt tänkande. ;)

2013-08-29 @ 19:58:55
URL: http://www.popetotrora.blogspot.com
Postat av: Queen of Kammebornia

Det ser i alla fall härligt ut! Jag har en lika fin Sves chokladlåda som du har. Och nu undrar jag ju var lergrytan är... Kram!

2013-08-29 @ 21:28:40
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: Ulrica

Ja, tänk om man hade råd att renovera så mycket som man vill :).
Jag tycker du har ett trivsamt och mysigt kök!!

Kram Ulrica

2013-08-29 @ 21:46:13
URL: http://hus30.se
Postat av: Lissen

Jag har funderat på att lämna in mina köksluckor för ommålning, är slitna, göra minfix så det blir fräschare. Renovera är ju såååå dyrt

2013-08-30 @ 13:31:56
URL: http://lissento.blogg.se
Postat av: Bea

Så fint ni har det!

2013-09-05 @ 12:26:22
URL: http://beatricejohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0