Fina minnen

Nu är tävlingen om vänskapsarmbandet avlsutad och jag ska ta mig tid att gå igenom kommentarerna och se om jag lyckas välja en favorit. På fredag kommer vinnaren att presenteras här på bloggen.
 
Vi har åtta fotoböcker tror jag, tre står i storebrors rum och är hans egna med bilder från semestrar, med lek och från när han var liten. De andra är vi lite mer rädd om och tittar gärna i tillsammans med med honom när han vill. De lite finare böckerna är årsböcker, fem år, böcker som vi gjort inför jul varje år och gett till oss själva och till mormor, morfar och farmor och farfar.
 
 
Uppskattade presenter och fina minnen att se tillbaka på när som helst. Böckerna har en liten text i början, en slags årskrönika, vad vi gjort, vad som hänt i barnens utveckling, speciella minnen, glada eller sorgliga, dagar att minnas helt enkelt.
 
 
Sen är den fylld av bilder. Stora och små. Det är svårt att minska ner hundratals, eller ännu fler, till rimlig mängd i en bok. Det finns massor av bilder som inte får plats. men när boken är färdig känns det ändå helt rätt och det blir så bra, varje gång!
 
 
Jag gör de här finare böckerna i iPhoto och de är kanske lite dyrare än några andra tjänster, men det är det värt! Det blir väldigt bra kvalitet och med tryckt skyddsomslag känns de exklusiva och hållbara. Vi har alla våra framme, några på en tavellist och den nyaste på byrån i sovrummet och det är lätt att fastna ibland och bläddra tillbaka genom åren. Det är viktigt att boken håller att bläddra i om och om igen!
 
 
Så det var ett till av mina fototips, använd bilderna! Även om det inte blir en fotobok varje år så se till att framkalla en del av alla foton som tas.

Kommentarer
Postat av: Ninni - Vimsiga mamman

så härligt =) jag gjorde en med förlossningen för vår lille =) kanske borde ta tag i det där och göra fler :)

2013-01-30 @ 09:50:01
URL: http://ninnzan.se/
Postat av: michaela- med syskon i magen ♥

jag började göra en bok till sonen men jag blev tokig av att behöva välja bland alla tusentals bilder så jag la ner projektet en stnd. hoppas jag snart tar tag i det igen. visst är det mycket jobb men så himla fina böckerna blir sen!

2013-01-30 @ 10:36:21
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Linda

Det är så fint med fotoböcker. Jag gjorde en från vårt bröllop med hård pärm och titel på ryggen. Så kul att ha den idag och bläddra i och minnas.

Kram Linda

2013-01-30 @ 14:15:09
URL: http://hemochtrevligheter.blogspot.com
Postat av: Sandra

Det är jättefint med fotoböcker! Har du ngt tips på program ma kan använda som fungerar på pc?
Hur många sidor brukar du använda?

Med vänlig hälsning, Sandra

Svar: På PC har jag bara testat fujis tjänst på nätet, inte laddat ner något program. Jag har gjort allt från ganska tunna böcker med mjukt omslag eller spiralrygg till hårda böcker med skyddsomslag och ca 80 sidor.
Johanna Dolk

2013-01-30 @ 14:30:28
URL: http://mybloggmyrules.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0