Äppel päppel

Pirum parum. Vi har två äppelträd som ger väldigt mycket frukt varannat år. I år är ett äppelår och vi har kört skottkärra efter skottkärra med ful fallfrukt till komposten på andra sidan av vägen. Jag har kokat äppelmos ett par gånger och vi har fyllt frysen med både mos och skivat äpple till vinterns äppelkakor. Förra äppelåret kokade jag äppeldricka, som vi sedan gjorde egen glögg av.
 
 
Men i år blir det inget sånt. I år köpte maken en äppelsvarv. Den skalar, kärnar ur och skivar om man så vill. Det gillas mycket även av stora A, som mer än gärna svarvar och äter flera äpplen om dagen. Jag, som inledningvis brukar vara skeptisk till många av makens prylköp, får även den här gången medge att prylen i fråga för något gott med sig. Den är dessutom rätt snygg och det går väldigt fort att göra äppelmos.

Kommentarer
Postat av: Jill

Hej Johanna!

Nu har jag efter många om och men hittat hit. Tack för dina hälsningar, roligt att stöta på dig här i bloggvärlden. Vilken fin blogg du har. :-)

Härligt med en massa äpplen, även fast det kan vara lite väl mycket jobb att ta han om allt. Skulle gärna ha haft äppelträd jag med, finns ju så mycket gott man kan göra med dem.

Hoppas du har haft en fin helg!

2012-10-07 @ 22:56:49
URL: http://fyrarumochkok.blogspot.com
Postat av: creando

Ha, ha, ha...sådana där har jag kollat på och tänkt att det där måste vara en megabluff som folk går på. Men det är det alltså inte? :)
Blir nästan lite sugen på en nu, tycker det är rätt supertrist att skala och skiva äpplen om jag ska vara ärlig :)

Kramar

2012-10-08 @ 00:08:09
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Postat av: Hanna - whiterainbow

Vilken rolig apparat, klart man vill äta äpplen när det är så där kul att skala!:)

2012-10-08 @ 20:46:47
URL: http://whiterainbow.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0