Kungen och jag

Idag firar vi Valborg och våren med majbrasa. Och så flaggar vi för kungen, eller inte vi, men det flaggas runt om i landet. Det kunde ha varit för mig alla flaggar, det tyckte jag när jag var liten, det är nämligen min födelsedag också.
 
Vi har dragit vårt ris till stacken och brasan på Hembygdsgården alldeles intill är helt lagom stor. Ikväll äter vi födelsedagsmiddag med vänner och sedan ska vi se när de tänder brasa för våren.
 
 
Jag brukar inte bjuda på vanlig tårta när jag fyller år. Det är sällan jag föredrar tårta framför exempelvis glass, cheesecake, kladdkaka eller nästan vad som helst faktiskt. Men ibland händer det att jag hittar något recept som låter lockande och så var det nu. "Busgod tårta med bärig marängfrosting" i Coop´s tidning Mer smak. Den bjöd jag på i lördags när jag firades av min mamma, syster och mormor.
 
 
Som vanligt följde jag inte receptet till punkt och pricka utan gjorde lite som jag tyckte. Dvs jag la till en extra fyllning med mosade hallon och så använde jag köpta bottnar. Jag har provat att baka egna vid flera tillfällen och vet att de flesta tycker att det är bland det enklaste som finns, men jag lyckas aldrig.
 
Busgod tårta med bärig marängfrosting
 
Tårtbotten
6 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
 
Frosting
100 g tinade frysta hallon
4 ägg, endast vitan
2,5 dl strösocker
250 g rumsvarmt smör
 
Fyllning
2 dl lemon curd
2 dl turkisk yoghurt
3 passionsfrukter
 
Färska bär t ex blåbär och hallon till dekoration
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175°.
Tårtbotten: Smöra 2 springformar, 18 cm i diameter. Smöra hela formen, klä botten med bakplåtspapper och bröa kanterna med ströbröd. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Sikta ner blandningen i äggvispet och vänd in med slickepott till en jämn smet.

Häll smeten i formarna och grädda mitt i ugnen i ca 40 min tills kakorna är helt klara. Låt svalna.

Frosting: Mixa de helt tinade och rumstempererade bären till en slät puré med stavmixer. Passera genom finmaskig sil så att purén blir helt slät. Blanda äggvita och socker i en rostfri bunke. Värm och vispa över vattenbad tills sockret smält och blandningen har blivit lite varm.

Ta av från värmen och vispa till en slät maräng. Vispa tills marängen har svalnat till rumstemperatur, ca 10 min. Har du en hushållsassistent är detta ett perfekt jobb för den. Vispa in små bitar mjukt smör i omgångar till en slät smet. Vispa 2–3 min till en fluffig frosting. Vispa inte för länge, då är det lätt att den spricker. Vispa in hallonpurén till en silkeslen frosting.

Dela tårtbottnarna till 2 bottnar vardera. Varva lemon curd, yoghurt och passionsfrukt mellan 3 av tårtbottnarna.

Toppa tårtan med den sista botten, med den skurna sidan uppåt så att tårtan får en jämn och rak topp. Bred frosting runt hela tårtan. Toppa med färska bär.
 
Jag rekommenderar er verkligen att prova den! Lagomt syrlig fyllning mot den söta lena frostingen, urgod! Snygg också om jag får säga det själv.

Kommentarer
Postat av: Hemlängtan

STORT grattis på din dag!!! Med den där tårtan kan inte dagen bli annat än bra :-) Den ser riktigt god ut och jag kommer garanterat att prova receptet någon gång.

Ha en underbar dag!
KRAM

2013-04-30 @ 12:21:20
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Postat av: Hannis

Grattis på din dag!

Jag skulle inte för en minut tacka nej till den tårtan=) Ser fin ut!

2013-04-30 @ 14:07:01
URL: http://www.hannishem.blogspot.com
Postat av: Livet på solsidan

Grattis på din dag! Och tack för receptet på tårtan. Låter som en "sort" jag skulle gilla. Lägger den i att-göra-listan ;)

Trevlig Valborgshelg!
Tamara

2013-04-30 @ 22:00:33
URL: http://livetpasolsidan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0